Maanrakennustöiden ylijäämämassat

with Ei kommentteja

KAUPUNGINVALTUUSTO
22.6.2016

VALTUUSTOALOITE

 

Maanrakennustöiden ylijäämämassat

Viime vuosina kaupungin maanrakennustöiden ylijäämämassoja on jouduttu kuljettamaan varsin kauas, mm. Mäntsälään. Kaivuumassojen koordinoitu hallinta ja hyötykäyttö ovat vähentäneet kuljetuksia ja siten kuljetuksista aiheutuvia päästöjä. Merkittävin hyötykäyttökohde on ollut Vuosaaren kaatopaikka. Lisäksi massoja on käytetty meluvallien rakentamiseen.

Vuonna 2015 puhtaita ylijäämämassoja ei kaupungin työmailta toimitettu Helsingin ulkopuolisiin vastaanottopaikkoihin. Kaikki maat hyödynnettiin kaupungin kohteissa tai otettiin välivarastoon odottamaan tulevaa käyttöä. Tämä koskee kuitenkin vain kaupungin omia työmaita.

Suurin osa Helsingin rekkarallihaasteesta on ratkaisematta. Esimerkiksi Pasilan Tripla-keskuksen työmaalla liikkuu miljoona tonnia maata, jota kuljetellaan aina Lohjalle asti.

Yksityisiltä työmailta kertyvälle, kierrätettävälle maa-ainekselle on vaikeaa löytää vastaanottajaa.

Raskaan maamateriaalin pitkät kuljetukset paitsi nostavat rakentamisen hintaa myös aiheuttavat pölyä ja melua sekä kasvattavat olennaisesti rakennusalan hiilijalanjälkeä. Kysymys on myös kilpailuneutraliteetista.

Me allekirjoittaneet kaupunginvaltuutetut esitämme, että kaupunki pyrkii järjestämään kaikille rakentajille vapaita maamassojen läjitysalueita esim. aluerakennuskohteiden yhteyteen ja muihin sopiviin paikkoihin ylijäämämassojen väliaikaista varastointia varten odottamaan niiden tulevaa hyötykäyttöä.

Helsinki 22.6.2016

Kauko Koskinen